Andres telefonsamtaler er det, der forstyrrer mest på kontoret: Man kan kun høre den ene del af samtalen og skal koncentrere sig om at forstå hele indholdet.
En dør, der smækker, én der råber ude på gangen eller en telefon, der ringer.
Vi reagerer uvilkårligt på den slags forstyrrende lyde i kontormiljøet og bliver distraheret fra det arbejde, som vi er i gang med. Men den form for forstyrrende støj bør man tage meget mere alvorligt, fordi den har konsekvenser for vores trivsel og helbred. Det mindsker vores produktivitet og kan føre til øget sygefravær.
Forsøg med støjkilder
Det er dokumenteret gennem flere undersøgelser, og senest har John Marsh, forsker i miljøpsykologi på Högskolen i Gävle i Sverige gravet endnu dybere i problemstillingen.
Han dokumenterer, at der ligefrem er forskel på, hvilken støjkilde der er mest forstyrrende, fremgår det af Högskolens hjemmeside. Han fik gennemført en stribe forsøg, hvor studerende skulle løse en opgave i et stille rum, et rum med dialog og et rum, hvor man kunne høre den ene del af en samtale.
Under forsøgene blev der talt både volapyk og i forståeligt sprog, men det var overraskende nok ikke volapyk, der virkede mest forstyrrende. Det var de samtaler, hvor man kun kunne høre kollegaen tale.
Hjernen udfylder hullerne
Vores hjerner begynder uvilkårligt at koncentrere sig om, hvad personen i den anden ende siger for på den måde at udfylde hullerne i informationen, forklarer John Marsh.
Forskerne advarer derfor mod aktivitetsbaserede kontorer med mange medarbejdere og råder til, at man i stedet indretter arbejdspladsen med både stilleområder og områder, hvor kolleger kan tale sammen og lave gruppeaktiviteter.
Hjælp
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du oplever problemer med dit arbejdsmiljø. Vores konsulenter er klar til at rådgive dig på alle hverdage på Faglig hotline.