Tjek din lønseddel
Din lønseddel indeholder mange oplysninger, og den kan være svær at gennemskue. Vi gennemgår her de oplysninger, der typisk fremgår af en lønseddel.
Din lønseddel skal oplyse:
- din løn i perioden.
- hvilken periode, lønsedlen dækker.
- hvilke beløb, der er trukket i A-skat og AM-bidrag.
- din arbejdsgivers navn, adresse og CVR-nr.
Mange lønsedler indeholder flere oplysninger, fx et ferieregnskab, men det er ikke et krav.
Andre oplysninger på en lønseddel
Blandt de øvrige oplysninger, du oftest finder på lønsedlen, er:
Eksempel på en lønseddel
Vi har lavet et eksempel på en lønseddel, hvor du kan se de oplysninger, der typisk fremgår samt få forklaret de forskellige begreber.
Spørgsmål til din lønseddel
Har du spørgsmål til din lønseddel, eller tror du, at der måske er fejl i din løn, er du velkommen til at kontakte os. Vi gennemgår gerne dine lønsedler og kontrollerer, om de er korrekte.
Se også Hjælp fra Faglig afdeling.