Det er sværere for ældre at komme ud af længerevarende ledighed. Derfor er ordningen med seniorjob blevet indført. Seniorjob er en kommunal ansættelse, hvor man får løn efter overenskomsten.
Man har ret til at beholde jobbet, indtil man kan gå på efterløn. Vi gennemgår reglerne for seniorjob her.
Ret til seniorjob
For at få ret til et seniorjob skal du opfylde disse betingelser:
Du skal:
- være ledig.
- være medlem af en a-kasse.
- betale efterlønsbidrag.
- opfylde kravene for efterløn ved efterlønsalderen
Du skal desuden have opbrugt din dagpengeret i de sidste 5 år før efterlønsalderen.
Du skal selv søge
Du skal selv søge seniorjob hos din kommune. Det kan du gøre senest to måneder efter, at din dagpengeret er udløbet. Du kan tidligst søge om et seniorjob tre måneder før, din ret til dagpenge udløber.
Kommunen har pligt til at ansætte dig i et seniorjob
Hvis du opfylder kravene, skal kommunen ansætte dig i et seniorjob. Du skal være ansat senest to måneder efter din ansøgning. Du kan tidligst få et seniorjob dagen efter, din dagpengeret er udløbet.
Hvad har jeg krav på?
Du har krav på at blive ansat til overenskomstmæssig løn inden for området. Du har ikke krav på at blive ansat inden for et bestemt område. Hvis du er fuldtidsforsikret, skal kommunen tilbyde dig et seniorjob på fuld tid. Er du deltidsforsikret, skal kommunen tilbyde dig et deltidsjob.
Det er kommunen, der bestemmer jobbets indhold efter samtale med dig.
Hvor længe kan jeg have seniorjobbet?
Dit seniorjob stopper ved efterlønsalderen. Ansættelsen kan stoppe tidligere, hvis du:
- siger nej til et arbejde, som jobcenteret har henvist dig til.
- ikke længere opfylder kravene til efterløn.
Skal jeg stå til rådighed?
Når du har et seniorjob, skal du stadig stå til rådighed for arbejde, du bliver henvist til af jobcentret. Derfor skal du stadigvæk have et aktivt CV på Jobnet, men du skal ikke selv søge arbejde.
Læs også om:
Hvad er min efterlønsalder?