Jobbet som 2. års trainees i a-kassen - hør om mit arbejde

Nanette, Nicolai og Anne er 2. års trainees. Læs her hvad de fortæller om jobbet og deres afdeling.

Om traineeforløbet

Traineeperioden varer 1,5 år med de første måneder på A-kassens hotline, hvor vi lærer at tale med medlemmerne og bliver fortrolige med it-systemerne og de overordnede regler.

Herefter bliver vi oplært af udbetalingskonsulenterne, hvor vi lærer at udbetale dagpenge til medlemmerne. Vi får mere indsigt i a-kassens regler og it-systemer.

Efter 1,5 år er vi uddannet som udbetalingskonsulent og selv i stand til at håndtere sagerne, og chancen for at blive fastansat er stor.

Citater af 2. års trainees Nanette, Nicolai og Anne

”Det er meget trygt at starte på A-kassens hotline, hvor vi starter med de lidt lettere opgaver og kommer rundt om alle fagområderne. Vi lærer at tale med medlemmerne og give dem den bedste service”.

”Under min uddannelse kunne jeg godt lide faget jura. Så jeg søgte jobbet som trainee, fordi jeg vidste, at jeg her kunne få lov at arbejde meget mere med jura”.

”Vi er tilknyttet en erfaren konsulent, der er mentor for os og altid klar til at hjælpe os, når vi har spørgsmål – og der er mange spørgsmål i starten”.

”Det er en stor tryghed, at vi får en god oplæring, hvor vores mentor altid griber os. Så tør vi lidt mere, for vi ved, at vores mentor sikrer, at der ikke bliver sendt noget forkert afsted.”

”Hvis der er noget, vi ikke synes fungerer godt, kan vi trygt sige det, og vi oplever, at der altid bliver lyttet til os – man gør alt, hvad man kan for, at vi har det bedste uddannelsesmiljø”.

”Vores ledere er meget opmærksomme på os og gode til at lytte til vores behov. Vi er ikke i tvivl om, at de vil vores bedste. Vi føler os ikke bare som en brik, men som en del af holdet”.

”Det særlige er, at alle de erfarne kolleger har været igennem traineeforløbet ligesom os. De siger ofte til os, at de godt kan huske, hvordan det var at være ny og ikke vide så meget”.

”Når vores uddannelse er slut, har vi chancen for at bygge ovenpå og blive specialister inden for et særligt fagområde eller blive teamkoordinator eller superbruger. Det afhænger af vores interesse og kvalifikationer”.

”Vi får virkelig mulighed for at nørde ned i lovstoffet – det er fedt med sager, der ikke bare er ligetil”.

”Kollegerne er hjælpsomme og sjove og hyggelige at bruge tid med samtidig med, at de også er virkelig effektive og professionelle”.

”Vi har gode ansættelsesforhold med fx meget ferie og høj pension”.

”Der er masser af fede sociale arrangementer, hvor vi lærer hinanden bedre at kende. Det er med til at gøre det nemt alle falde til for os, som er nye”. 

Læs også

Jobbet som 1. års trainees i a-kassen

Jobbet som vejleder

Jobbet som faglig konsulent

Jobbet som hotlinekonsulent i a-kassen

Jobbet som advokat


Om Nanette

Nanette har en baggrund som butikschef i tøjbranchen i 12 år. Hun søgte jobbet, fordi hun gerne ville ud af butiksfaget og trængte til nye udfordringer og lære noget.

Hun oplever, at arbejdsdagene flyver afsted – travlhed og trivsel går hånd i hånd. Det er virkelig fedt.

310x185_Nanette.jpg


Om Nicolai

Nicolai er uddannet finansøkonom og søgte jobbet, fordi han gerne vil arbejde med jura og fordi han havde hørt fra andre, at der var mulighed for videreudvikling.

Han er allerede her i traineeperioden begyndt at hjælpe med superbrugeropgaver, fordi han har vist interesse og flair for det.

500X300__Nicolai.jpg


Om Anne

Anne har også en baggrund fra butik, hvor hun var kørt lidt fast. Det er ikke det samme at arbejde i butik, som det var for år tilbage. Hun har nu fået mere tid til sin familie, som hun nyder meget.

Hun trives med de mange udfordringer i jobbet, så arbejdsdagen flyver bare.

310x185_Anne.jpg