Det er ene og alene din arbejdsgiver, der beslutter, om han eller hun vil skrive en anbefaling eller udtalelse til dig.
Tidligere kunne funktionærer kræve en tjenesteattest, men denne regel er udgået af funktionærloven. De fleste har dog altid foretrukket en anbefaling, fordi tjenesteattesten kun skulle oplyse længden af ansættelsen, hvilket arbejde funktionæren udførte og til hvilken løn.
I en anbefaling vil arbejdsgiveren ofte udtale sig mere personligt om det nu ophørte samarbejde, og fremhæve hvad den ansatte gjorde særligt godt.
Men du kan altså ikke kræve en anbefaling. Dette gælder uanset hvem af jer, der har opsagt samarbejdet og hvorfor.
Din chef som reference
Har virksomheden et princip om, at man ikke skriver anbefalinger, kan du i stedet spørge, om du må bruge din chef som reference. Denne løsning anbefaler vi dog kun, hvis I har haft et godt samarbejde og er på god fod med hinanden, når du fratræder.
Siger chefen ja, oplyser du navn, titel og kontaktoplysninger på din tidligere chef i dit CV.
Derefter er det op til potentielle arbejdsgivere at beslutte, om de vil ringe til din tidligere chef for at høre om hans eller hendes indtryk af dig som medarbejder.