Pas på med sociale medier på jobbet

Din arbejdsgiver kan fastsætte regler for brugen af sociale medier i arbejdstiden og fx helt forbyde dig at besøge Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Snapchat og alle de andre.

Brug derfor kun sociale medier i arbejdstiden, hvis du har en klar aftale med din arbejdsgiver om, at det er tilladt samt hvor meget tid, du må bruge.

Når du bevæger dig rundt på de sociale medier, så lad være med at udtale dig negativt om arbejdspladsen, chefen og kollegerne. Uanset om du er online på arbejde eller hjemmefra.

Kan din arbejdsgiver eller dine kolleger misforstå dit indlæg eller opfatte det negativt? Så undlad at skrive det.

Vi har set flere eksempler på, at udtalelser på sociale medier, der handler om en arbejdsplads, får konsekvenser for ansættelsen.

Tænk over, at måden du skriver på, kan påvirke dit arbejdsliv, også i forhold til et senere jobskifte:

  • Er det smart at lægge billedet fra julefrokosten online?
  • Kan du også om 2 år stå inde for det, du er ved at skrive?

Skifter du arbejde, så vær opmærksom på, hvem der "ejer" dine venner og forbindelser på de sociale medier. Der mangler retspraksis på området, men pas særligt på i forhold til kunder, leverandører og lignende. Især hvis du er omfattet af en kundeklausul eller en konkurrenceklausul.

Er du ikke omfattet af en klausul, så husk at Lov om forretningshemmeligheder altid gælder.

Andre former for kontrol

Din arbejdsgiver kan også kontrollere dig via fx adgangskontrol, GPS- eller tv-overvågning, aflytning, kontrol af e-mails og internet samt alkohol- og narkotikatests.

Se også: Vi hjælper dig hele vejen.

Vi er klar til at hjælpe dig

Skriv til os
Skriv til os i MIT detfagligehus. Vi svarer senest dagen efter, du har skrevet til os - dog undtaget weekend og helligdage.
Skriv til os
Ring til os på 7610 9304
Vores telefoner er lukket
Tlf. åbningstider i denne uge
Mandag08:00 - 17:00
Tirsdag08:00 - 17:00
Onsdag08:00 - 17:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 14:00
Lørdaglukket
Søndaglukket