Camilla lærte at sige fra

Camilla Busk Bugge fra Hinnerup var tæt på at afbryde sit uddannelsesforløb inden for smørrebrød og catering. Men uenigheden mellem hende og arbejdsgiveren handlede udelukkende om mangelfuld kommunikation.

Foto: Kirsten Lindgaard Pedersen - Lindegaard-Foto


Mon ikke de fleste har prøvet at være så irriteret over et eller andet, at det til sidst udvikler sig til egentlig utilfredshed. Sådan var det også for Camilla Busk Bugge, der fuldstændig mistede lysten til at møde på arbejde og var tæt på helt at afbryde sit uddannelsesforløb.

Når hun så alligevel ”blev hængende” og endte med at få et svendebrev som gastronom med speciale i smørrebrød og catering skyldes det erkendelse af, at hun aldrig havde meldt klart ud, så hun og chefen aldrig fik talt tingene igennem.

”Jeg ville oprindelig have været kok og tog grundforløbet på teknisk skole, men fandt ud af, at det nok ikke var mig. I de efterfølgende 10 år havde jeg forskellige job, og da jeg fik en praktikplads hos Tennegaardens Køkken her i Hinnerup, var jeg gravid og fik kontanthjælp, fortæller 31-årige Camilla.

Fra starten var der god kemi mellem Camila og hendes chef, Finn Bluhm, og parterne så frem til et gnidningsløst uddannelsesforløb, hvor Camilla tilmed fik merit for et halvt års praktik på grund af sine erfaringer fra tidligere job.

Sygemeldt med diskusprolaps

”Jeg tror, at problemerne startede, da jeg fik en diskusprolaps og blev sygemeldt lige efter tiden for konfirmationsfester, hvor vi også havde rasende travlt. Jeg gik til behandlinger hos en fysioterapeut, og da jeg vendte tilbage, mødte jeg ikke den store forståelse for, at jeg ikke kunne klare gulvvasken, som ellers var en af mine opgaver. Jeg syntes, at Finn virkede hård i det, mens jeg selv er en stille og forsigtig pige, der ikke sådan hælder tingene ud af posen. ”

Hun meldte sig syg på ny, og efter endnu en stribe behandlinger hos fysioterapeuten, kaldte arbejdet igen:

”Men jeg havde ærlig talt ikke lyst til at komme tilbage, og da Finn begyndte at tale om at udskyde mine skoleforløb på grund af sygemeldinger, kontaktede jeg Det Faglige Hus og talte med en faglig konsulent"

Faglig konsulent Lisbet Wobeser frarådede mig at afbryde uddannelsen, fordi jeg var så langt henne i forløbet, at det ville være svært at finde en anden praktikplads til mig. ”Camilla fik ikke fortalt om sine skånebehov efter diskusprolapsen, og så er det, at der opstår misforståelser. I denne sag var det min opgave at få en god dialog med både hende og hendes chef, og jeg fungerede som en slags mægler mellem dem”, siger Lisbet Wobeser.

Lisbet Wobeser gik derfor i dialog med Finn for at finde en løsning.

Efter et stykke tid, hvor Camilla begyndte på et skoleforløb igen, kørte hun omkring Tennegaardens Køkken for at hilse på.

”Finn tog pænt imod mig. Han syntes dog, at det var åndsvagt, at vi skulle kommunikere sammen via mails mellem ham og så min fagforening.  Jeg kvitterede ved at fortælle, at jeg syntes at han var en ”hård” mand, som jeg havde svært ved at tale med, og inden vi så os om, gav vi hinanden hånden. 

Både Camilla og hendes arbejdsgiver lærte noget

Jeg er blevet bedre til at kommunikere og melde klart ud, men det er nok noget, jeg kommer til at arbejde med alle dage”, siger Camilla, som gennemførte sin uddannelse som planlagt i april 2018.

Camilla har fortsat kontakt til Tennegaarden og den tidligere chef, og Finn Bluhm lærte også noget af episoden:

”At man altid kan blive bedre til at læse signalerne og høre det, som måske ikke bliver sagt. I vores branche knokler man jo bare derudaf, og som arbejdsgiver regnede jeg jo med, at hun var helt raskmeldt og kunne arbejde helt igennem, da hun kom tilbage efter første sygeforløb med en diskusprolaps. Jeg har gennem årene haft med mange elever at gøre, men der har ofte være 3-4 ad gangen, så de kunne tale med hinanden. Camilla var eneste elev, mens hun var hos os.

Læs flere historier

Læs flere historier, hvor vores medlemmer fortæller, om den hjælp de har fået.